Historie školy
Vybíráme z rozhovoru se zřizovatelkou školy Martinou Olivovou pro magazín Premium Reportér

Jak vás napadlo založit soukromou školku a základní školu?
V roce 2004 jsem hledala školku pro svého syna, kde by se dětem věnovali nad rámec tehdejšího standardu. Jednak nebylo místo ve školkách a zároveň jejich nabídka byla dosti tristní – mnoho dětí, jedna unavená učitelka, žádné akce, výlety, o angličtině, třeba s rodilými mluvčími, jsem si mohla nechat jen zdát. Takže když jsem obešla několik takových míst, kam bych dítě opravdu dát nechtěla, řekla jsem si, že si ji budu muset otevřít sama…
Se školou to pak bylo podobné?
Po dvou letech fungování školky jsem zjistila, že situaci jsem vyřešila jen dočasně. Stála jsem totiž před stejným problémem, a sice do jaké základní školy syna zapsat, respektive kam posílat děti z naší mateřské školy. Kolečko škol jsem obešla nanovo, se stejným výsledkem – zastaralý přístup, děti naučíme číst a psát, co dalšího byste chtěla, přeplněné třídy. Takže jsem se vydala cestou vybudování základní školy. Opravili jsme starý, nefunkční objekt v centru Říčan a zahájili provoz 1. stupně základní školy, to se psal rok 2006.
Postupně škola i školka rostly a prostory přestávaly stačit. Zároveň jsme začali přemýšlet i o rozšíření školy o druhý stupeň. V roce 2014 jsem spojila síly se dvěma dalšími investory a společně jsme začali připravovat stavbu moderního areálu základní školy a mateřské školy na zelené louce v centru Říčan.
V čem jsou vaše školka a škola jiné?
Řekla bych, že je toho mnoho. Od záměru otevřít školku a následně školu, kam se budou děti těšit a kde bude práce bavit nejen děti, ale i učitele, jsme ušli velký kus cesty. Postupně jsem se začala ve školství realizovat i já, opustila jsem myšlenku návratu ke svému oboru a dovzdělala jsem se právě v oblasti vzdělávání. Na začátku jsem měla jen poměrně jednoduchou představu motivovanou spíš tím, jak by to nemělo ve školce nebo škole v 21. století vypadat. Ale vystavět celý koncept s vizí a strategií, směřováním školy v mnoha oblastech – to chtělo čas, zkušenost, znalosti a samozřejmě tým lidí, kteří by to vnímali stejně.
Co se děti hlavně učí?
Naše škola staví na vyváženém přístupu, to je kvalitním základě znalostním, zde je myšleno zejména komplexní a propojené budování znalostí a kritické myšlení. Přemíra informací, memorování bez souvislostí, nesmyslnost požadavků, na všechny stejné nároky, stejné množství faktů, které si možná chvíli pamatujeme, ale dál už nám nejsou k ničemu. My přemýšlíme o tom, co děti budou potřebovat nejvíc. Proto školu stavíme na otevřenosti, učíme projektově a tematicky, sledujeme aktuální témata, snažíme se je propojovat s praxí, zveme do škol zajímavé osobnosti, odborníky, lidi s různými příběhy.
Spolupráci, práci ve skupinách, společnému hledání odpovědí. Zjišťujeme, co už samy vědí a co samy chtějí zjistit, co je zajímá. Učíme je, jak dávat znalosti do souvislostí, jak pracovat s chybou, jak kriticky hodnotit informace, jak pracovat se zpětnou vazbou, jak sami popisně hodnotit sebe i druhé, jak argumentovat, diskutovat, jak překonávat překážky. Neméně důležité je také celkové klima ve škole, klíčové je budování dobrých vztahů. Pokud se nebudou děti, ale i učitelé ve škole cítit dobře, těšit se tam, spolupracovat, zažívat úspěch, radost, pak nemůžeme ani zdaleka počítat s nějakou vnitřní motivací a bez té není učení, tedy to dlouhodobé.
V čem jsou vaše výhody?
Oproti mnoha jiným školám máme výhodu, že máme malý počet dětí ve třídách, obvykle patnáct, na druhém stupni dvacet dva, takže se můžeme dětem věnovat. Některou výuku ještě dělíme, někdy jsou ve třídě přítomni i dva učitelé současně a pracují u nás asistenti pedagogů. Víme tak o každém dítěti, jeho potřebách a snažíme se tomu přizpůsobit. Ve škole rovněž působí rodilí mluvčí, učitelé ze Spojených států, Kanady, ale třeba i Jižní Afriky, prostředí je dvojjazyčné a pro děti je přirozené už od školky vstřebávat cizí jazyk.
I UČITELÉ SE MUSÍ UČIT
Dnešní generace dětí se má hlavně naučit reagovat, adaptovat se, a to dokáže jen s dovednostmi, které jí máme ve školách předat, naučit je, a tím myslím mnohdy i naučit se jim spolu s dětmi. Ne všichni učitelé přijímají fakt, že se musí učit taky oni sami. Proto u nás klademe velký důraz na rozvoj pedagogů v oblasti profesní i osobnostní.
V čem se třeba liší běžný školní a školkový den od „normálních“ škol a školek?
Prostředí v naší škole je podnětné, přátelské, nezvoní, děti ale i tak vědí, kdy a kde mají být připravené na výuku. Mnoho akcí a výuky se děje společně v rámci ročníků nebo různých tříd nebo celé školy, máme společná setkávání, děti si vzájemně prezentují i výsledky své práce, motivují se navzájem, chtějí se učit. Učitelé společně plánují výuku, hodnotí ji a reflektují v dalších krocích. Zároveň je ale důležité, aby hlavní aktivita byla na dětech, maximálně opouštíme model učitel stojí před třídou a vede monolog. Neznámkujeme, ale děti hodnotíme v propracovaném systému slovního formativního hodnocení.
A učí se jen ve třídách?
Ne. Mnoho výuky probíhá mimo klasické třídy, budovu jsme tomu přizpůsobili, učíme v knihovně, na chodbách, ve školní laboratoři, na zahradě, ve venkovní učebně, vybudovali jsme školní farmu jako další místo pro učení pro budoucnost. Ochrana přírody a udržitelný rozvoj jsou pro nás také důležité, takže děti jezdí společně i tam, nejen učit se, ale i pomáhat, získávat znalosti a dovednosti o přírodě přímo v jejím středu, uprostřed zahrady, lesa.
Co chcete, aby si děti ze školky a školy odnesly?
Osobní odpovědnost za své učení a pozitivní vztah k němu, poznání, že učit se je fajn, že to dělám pro sebe a že učení nekončí odchodem ze školy, ale že je potřeba se učit dál, celý život. A pak také aby si odnesly hodnoty, které jako škola sdílíme a jsou součástí filozofie naší školy – respekt, úctu, odpovědnost, ale i empatii a pomoc.
Jaké máte se školou a školkou plány do budoucna?
Plánů, co zlepšit nebo jak zvýšit kvalitu, máme dost. Hlavní je určitě personální oblast, vyhledávat, zaškolovat a rozvíjet pedagogický tým je nekončící práce. Chceme se věnovat i ekologickým aktivitám a udržitelnému rozvoji. Jsme v programu EKO škola, školní farma je ukázkový permakulturní projekt a oceněná přírodní zahrada. Navíc jsme získali i bronzový certifikát Skutečně zdravá škola a snažíme se
posunovat i v oblasti kvalitního moderního a zdravého stravování.

Rozhovor Martiny Olivové pro Český rozhlas
Zřizovatelka naší školy Martina Olivová byla hostem pořadu Hovory na Českém rozhlasu.
Celý rozhovor si poslechněte zde.